tiistai 20. maaliskuuta 2012

Kulttuurivallankumous, osa 2

Goldman Sachsin yrityskulttuurijupakka on jo niin viime viikkoa. Tällä viikolla puhutaan Googlen vastaavasta tapauksesta, jossa yksi Googlen johtajista (James Whitaker) päätti pakata tavaransa ja suunnata kohti uusia laitumia. Kuten otsikostakin saattaa arvata, syy irtisanoutumiseen oli tässäkin tapauksessa yrityskulttuuri.

Mikä asiasta tekee mielenkiintoisen on se, että Google on monessa eri yhteydessä valittu yhdeksi maailman parhaista yrityksistä ja sitä pidetään monessa yhteydessä benchmarkkina kaikille muille yrityksille. Miksi kukaan haluaisi lähteä noin hienosta yrityksestä? Eikö siellä pitäisi olla kaikki hyvin? Eikö Googlen slogankin ole "Do No Evil"?

Ajatellaan asiaa hieman eri kannalta. Menestyviä kasvuyrityksiä voi verrata formulakuskiin. Formulan vauhdin kasvaessa kuljettajan näkökenttä kapenee ja kapenee. Kaukaisuudessa (tai suoran päässä) näkyy vain yksi piste, jota kohden tähdätään. Näkökentän kaventuessa kaikki muu unohtuu; myös ne asiat, jotka auttoivat saavuttamaan huippunopeuden suoralla.

Whitakerin mukaan sama ilmiö tapahtui Googlella: yritys, joka oli ennen tunnettu innovaatioistaan ja työntekijöiden luomisen vapaudesta, alkoi keskittymään mainostulojen kasvattamiseen ja unohti omat vahvuuteensa. Suoran päässä ainoa tavoitteena nähdään Facebookin lyöminen vaikka Googlen vahvuudet ovat aivan eri osa-alueilla.

No, Google tulee porskuttamaan vielä vuosia. Mutta sen kulttuuri on muuttunut, eikä se ole enää sama innovatiivinen paikka kuin vaikkapa kaksi vuotta sitten. Sama on riskinä kaikille kasvuyrityksille. Mitä paremmin bisnes menee, sitä vaikeampaa yrityksen on pitää kiinni asioista, jotka tekivät siitä menestyvän (yksi esimerkki tässä). Ja jos yritykset unohtavat asiat, jotka tekivät siitä menestyvän, se on myös ensimmäinen askel kohti alamäkeä.

Mitä kasvuyritykset voivat tehdä välttääkseen alamäen alkamisen (tämä on se kohta, jossa on pakko päästä pätemään)? Helppoa kuin heinän teko:

1) Miksi yrityksessä on tähän asti ollut hyvä olla töissä (hyvät fiilikset tuovat hyviä tuloksia, you know)?
2) Määritelkää sen perusteella missio (muu kuin rikastuminen)
3) Rakentakaa mission pohjalta arvot (jotka keskittyvät kohtaan 1)
4) Sitokaa missio ja arvot osaksi kaikkea (esimerkiksi palkitsemista)

Ja (tiedän, että tämä kuulostaa naivilta), älkää pitäkö rahaa kaiken ytimessä.

Ugh, olen puhunut.

P.S. Kuunteliko kukaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

"On helppoa olla hiljaa ja valittaa. Todellista rohkeutta vaatii asiaan puuttuminen" Kommentoi.